Annons:
Etikettträning
Läst 2178 ggr
CelsiusT
8/16/13, 10:41 AM

Barrel race träning

Igår tränade jag Barrel race med min lilla quarter för första gången. Han gillade det verkligen. Ett varv i jog och sen fattade han vad det gick ut på. Vände väldigt lätt och fint runt tunnorna. Dock blev det lite problem när vi skulle testa i galopp. Han galopperade på i lagom tempo och vände lika bra i galoppen och galopperade runt hela tunnan, men… det blev lite problem med det där med vilken galopp man ska ha runt tunna nummer två så det blev korsgalopp. Han är ju inte så utbildad på det där med galopp på volt, ibland blir det fel, och vi har absolut inte tränat några byten än. Så det är klart att det var svårt för honom att få ihop det med benen. Men tillbaka i trav igen så skötte han sig ypperligt, och det märks att han är en quarter med barrel-linjer, gisses som han sög på tunnorna, och fattade direkt vad det gick ut på och det märktes att han har väl anpassad kropp för uppgiften.

Några träning till lär det väl bli, eftersom vi planerar en start i grenen på backamo western challenge, om vi startar i trav eller galopp återstår att se, vi ska bara dit för att komma ut på en tävlingsarena med allt vad det innebär. Så får vi se om det blir något mer efter det eller om barrel racen läggs på hyllan sen. Det är ju egentligen inte alls min gren, men alltid kul att prova något nytt och bra med variation i sin träning.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
740tjejen
8/19/13, 8:08 AM
#1

Då kanske jag kan hejja på dig, vi åker dock ner till Backamo på söndagen. Vilken av dagarna tävlar du.

CelsiusT
8/19/13, 8:39 AM
#2

Ja det är ju på söndagen som tävlingarna går. Sen hålls det ju en liten pay and trail på lördagen som jag egentligen satsar mer på då det mer är min gren =)

Men lilla hästen verkar fastna för alla grenar jag testat jösses vad han gillar barrel race, och jösses vad han tycker om trailen, och wow vilken kossehäst jag har =) Helt fantastisk min lilla pålle!! Han börjar även gilla och uppskatta ridträningen, så kan nog tänka mig att det kommer bli bra med ridgrenarna också. Så roligt med en häst som går all-in vad man än gör.

Medarbetare på westernridning.ifokus

740tjejen
8/19/13, 10:00 AM
#3

En riktig allround häst med andra ord :) ,.. Uppfatta som att det var likadant både på lördag och söndagen med just tävlingsgrenarna.

CelsiusT
8/19/13, 10:13 AM
#4

#3 Nix, bara tävlingar på söndagen, samma upplägg varje år. Men det är ju annat som händer på lördagen, men inget med western direkt (mer än pay n trail på kvällen och eventuellt skulle dom ha någon uppvisning med nåt, kanske kallblods-roping?, på eftermiddagen).

Medarbetare på westernridning.ifokus

740tjejen
8/19/13, 10:32 AM
#5

Då ä ja me :) då kanske vi ses. :)

CelsiusT
8/19/13, 10:43 AM
#6

Japp.. ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: