Annons:
Etikettavel-raser
Läst 2473 ggr
WornOut
9/8/13, 8:46 AM

Vad tror ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan :) Har precis fått hem en ny häst. Han står som okänd i passet, men förra ägaren fick med sig en kopia på en stamtavla när hon köpte honom.
Så nu till första frågan:
Om stamtavlorna stämmer är han efter *Hoelgaard´s Yankee Tess, som ska vara pinto, förstår dock inte vilken ras?
Vad betyder *? Vissa har * och andra har **. (Syftar inte på x/xx/ox)

Och så ska han vara undan B My Bright Titbit, som är reggad som  appaloosa.
Andra frågan; jag tycker det är möjligt att detta stämmer, vad tror ni utifrån bilden, hållerr ni med mig? :)

Annons:
CelsiusT
9/9/13, 9:32 AM
#1

Vet inte vad * syftar på. Men kikade på pappans stamtavla, du kan ju se den här: http://www.allbreedpedigree.com/hoelgaards+yankee+tess

Mamman hittar jag dock inte där.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
9/9/13, 12:36 PM
#2

längst ner i högra hörnet på stamtavlan står "* - tillgängligt" vad det står på engelska vet jag inte. 

Kan du inte hitta mamman så är det rätt troligt att

 man valt att inte registrera hästen med stam och att stammen stämmer

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CelsiusT
9/9/13, 3:28 PM
#3

#2 På den stamtavlan jag länkade till i #1 så står det att * innebär att Foto är tillgängligt. Men det är nog inte det som menas med * i TS fall.

Medarbetare på westernridning.ifokus

WornOut
9/10/13, 7:08 AM
#4

Tack för svar.
Jag har mammans stamtavla på papper här hemma. Och hon ska vara stamboksförd i appaloosaföreningen.

Utifrån bilden att döma då, pinto/appaloosa?

CelsiusT
9/10/13, 11:19 AM
#5

Pinto är ju bara namnet på att hästen är skäck och av oförklarig ras och därför kunnat registreras in i pinto-föreningen (som jag förstått det är det ingen särskild ras). 

Så din häst är väl en korsningshäst med färgen skäck (pinto på egnelska). Sen finns det väl pintoföreningar som registrerar dessa hästar? Eller? Jag vet inte?

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
9/10/13, 11:19 AM
#6

En appaloosa är ju alltid tigrerad, inte skäck.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
WornOut
9/10/13, 8:39 PM
#7

#5 Ungefär så jag förstått det också. och andra inlägget: javisst är det så, men mamman måste väl fortfarande kunna vara tigrerad även om avkomman blivit skäck? För hans "troliga" mamma är som sagt reggad appaloosa.

Lorita
9/10/13, 9:08 PM
#8

#7 självklart kan ett tigrerat sto ge ett skäckföl men en skäckhingst 

en korsning man ofta undviker då man vill ha både tiger och skäck rena i färgen och det kan förklara avsaknaden av stamtavla. 

Nu set #0 ut att inte ha någon tiger gen utan vara en vacker skäck.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Upp till toppen
Annons: