Annons:
Etikettallmänt-om-westernridning
Läst 2869 ggr
CelsiusT
10/20/13, 7:29 PM

Har ni täcke på er häst?

Ja, nu vill jag veta hur ni gör. Har ni täcken på era hästar nu? Och isf, vilket typ av täcke och varför? Kommer ni att ha täcke i vinter?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
10/20/13, 7:34 PM
#1

Nej, jag har inte täcke på mina hästar nu, men… om det ösregnar och blåser samtidigt så får damen ha ett vanligt ofodrat regntäcke. Det verkar som om hon stått och fått ont i ryggen, antagligen så har hon blivit kall. Så vill inte utsätta henne för att stå och bli spänd och stel (eftersom vi försöker jobba bort stelheten i ryggen på henne nu). Men om det bara regnar eller duggar utan blåst så får hon inget täcke. Och min quarter-herre har inget täcke på sig ens när det regnar och blåser, dom har ju träd/skog/kullar som dom kan söka lä bland.

Planerar inte att ha täcken i vinter. Men damen som nu har regntäcke vissa dagar får vi väl se hur det går utan. Börjar man täcka är det ju risk att man får fortsätta. Men jag kommer iaf att täcka så lite som möjligt. Främst för hästens skull (obekvämt, risk för skav, merarbete för oss människor osv) så försöker jag att inte täcka så mycket.

Medarbetare på westernridning.ifokus

RomDoll07
10/20/13, 7:59 PM
#2

Jag bor i Norrland, har två kallblod som går ute på lösdrift året runt och äger inte ett enda täcke (förutom ett jättetunt ofodrat reflexridtäcke). Eftersom mina hästar har fri tillgång på hö i hönät, har ett rejält vindskydd och sätter sån vinterpäls att dom ser ut som isbjörnar ser jag ingen som helst anledning att ha täcke på dom. Sen skulle jag inte använda täcke även om jag hade nån varmblodig ras, låter man bara hästen sätta sin naturliga vinterpäls och ger den mat klarar även varmblodsraser vinter utan täcke.

Lorita
10/22/13, 3:41 PM
#3

Använder inte täcke på mina hästar dom går på lösdrift

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




740tjejen
10/24/13, 11:31 AM
#4

Har täcke på ena då hon får ont i ryggen, men vid sol och plusgrader går hon utan, men så fort de blir regn eller surmulet väder åker täcket på.

StuteriSolo
11/2/13, 9:00 PM
#5

Våra hästar går på lösdrift utan täcken och vi bor i norrbotten, fölet som passade på att fälla ALL päls går dock med täcke just nu tills håret vuxit ut igen

kuusou
11/18/13, 6:23 PM
#6

min donna som går på lösdrift har regntäcke på vid regn och blåst ute. Har beställt ett 100g & ett 220g täcke att ha på henne nu när det är kallare. Hon har lite spänningar i rygg och länd som jag hoppas ska släppa med massage och efter hennes mage blir bra. Men tills dess har vi fått order av massören att hon ska hållas varm om ryggen 🙂

http://minihingstar.n.nu

Annons:
Zelena
11/20/13, 3:40 PM
#7

jag har 3 hästar men har aldrig täcke på nån av dom ( bara om man sätter på ett svett täcke nån gång ibland en stund ) men i övrigt så tycker jag inte att man ska ha det på friska hästar som man inte märker på att dom fryser.

Dock hade jag en häst som alltid fick ont i ryggen på vintern men när vi satte på täcke på honom blev han bättre.

ps. om man har täcke på hästar och en hage med mkt skog och sten så KAN täcket fastna och hästen kan bryta benet😐

viktoria91
11/23/13, 9:52 PM
#8

Min ponny har täcke nu. Ett urtvättat 300 grams utan hals, är mer som 200 gram.;) Hon är klippt och behöver täcke. Klipps hon inte på vintern kan hon inte ridas då hon får värme/fukteksem.

imsuchadiva
11/24/13, 10:50 PM
#9

Har täcke på både Appaloosan och araben. Tjockare täcken på Appaloosan för han är en riktig fryslort.

PogoPedagog
11/25/13, 8:51 AM
#10

Har tcäke enbart vid långvarigt regn eller regn kombinerat med stark vind.

Upp till toppen
Annons: