Annons:
Etikettträning
Läst 1756 ggr
KnutKrut
10/27/13, 6:41 PM

Utbildning av ponny

Jag rider lite western, för skoj skull, med min häst. Har hållit på ett drygt år och har inga planer på att tävla eller träna mer avancerat. Mina barn tycker att det verkar roligt och de har en b-ponny som de kan rida på. Men ponnyn är ung och utbildad. Den hänger med på det mesta och är lätthanterlig (NH-hanterad) men den förstår inte så mycket och det kan bli lite slängigt, som det ofta kan bli med unghästar. Ponnyn blir 5 i mars.

Jag har inte hittat någon seriös tillridare som kan utbilda en så liten ponny till att bli en westernponny. Tycker inte att det känns seriöst att lämna bort ponnyn till tonåringar eller en person vars enda merit är att h*n är kort och inte väger så mycket.
Kan jag själv utbilda ponnyn att bli en ok westernponny för hobbyridning? Och hur ska jag i så fall lägga upp utbildningen? Jag har barn i lämplig storlek, men de är ganska små och det blir jag som vuxen som utbildar.
Ponnyn är lugn och orädd, men också ganska lat och kan bli grinig om hon inte vill längre. Hon är även inkörd och kan enklare kommandon för körningen, står utan problem still när man ber henne, kan kommando för skritt och trav och är lätt sakta in eller stanna. Men där slutar liksom utbildningen so far.

Annons:
CelsiusT
10/29/13, 10:34 AM
#1

Kan du själv rida på ponnyn? 

Jag tycker definitivt att ni ska ta hjälp. Det är inte kul för barnen att försöka rida på en ponny som inte kan ens när man själv gör rätt. Och det är inte kul för ponnyn heller. Antingen om du rider lektioner (om inte barnen skulle klara det) eller om ni hittar någon instruktör som har tillgång till ett barn som kan rida (för instruktör) eller om instruktören själv kan rida. Finns massor med duktiga barn, som med hjälp av instruktör snabbt och lät skulle klara av utbildningen.

Var bor ni?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
10/29/13, 6:55 PM
#2

jag har gjort så att efter att jag vant hästen vid ryttare så har jag utbildat ryttare med lina från marken. Det jag lär ryttaren lär jag hästen………..har just skickat två B-ponnys på försäljning med beröm för att dom är så bra barn ponnys.

Jag skulle aldrig lämna bort min ponny på in/till ridning då lånade bar är minst lika bra.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CelsiusT
10/29/13, 7:02 PM
#3

#2 Ja precis, det var ungefär så jag menade. Fast att man låter en instruktör sköta "instruerandet" (om inte man är tillräckligt bra för att göra det själv). Men det är inte fel att låta en van instruktör instruera.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
10/29/13, 7:30 PM
#4

Det viktiga är att ryttaren inte utbildar utan man utbildar ryttare och häst parallellt

För att hitta någon någon är så liten och duktig att den kan rida en B-ponny i  utveckling-syfte är nästen omöjligt.

Då väljer man att från marken (och i början med lina) att utbilda både häst och och ryttare och instruktören måste veta vad en gör 40 eller 200 kg spelar inte någon roll, för utbildningen sker från marken

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Upp till toppen
Annons: