Annons:
Etiketthästhälsa
Läst 2830 ggr
Lorita
11/24/13, 10:13 AM

Lös mage

Jag tillhör dom som undviker preparat och små "dattande"  med foder, basen är och kommer alltid att vara hö/ensilage

av denna artikel blir jag stärk i min uppfattning att preparat inte är någon bra lösning.

http://www.hippson.se/blogs/VeterinarStudenterna/kan-man-fixa-hastens-losa-mage.htm

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
CelsiusT
11/25/13, 11:02 AM
#1

Jag hänger nog inte med på ditt resonemang? Vad i artikeln menar du på skulle stärka uppfattningen att man ska undvika preparat?

Det jag får fram av artikeln är att det inte finns någon mirakelmedicin då hästen blir lös i magen, men att det finns många preparat som kan hjälpa men att det är svårt att förutse om just det preparatet kommer hjälpa. Risken finns att man får prova flera innan man hittar det som hjälper.

Ungefär samma sak är det ju hos människa, man vet inte om medicin så som Imodium hjälper eller om det är bättre att bara dricka en bra fil/yoghurt eller kanske någon ört eller frukt så som torkade blåbär eller liknande hjälper.

Jag har varit hjälpt av "preparat" på min häst när hon blev lös i magen. Men oftast när mina hästar blir lösa i magen så är det tex foderbyte (vanligast då man släpper ut på kraftigt bete på sommaren) och då är det bara att vänta någon dag eller två så stabiliserar sig magen igen.

Jag ger för övrigt också bara hösilage/hö som foder, dock får mina ibland tillskott då det fattas vissa mineraler i grovfodret.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
11/25/13, 5:40 PM
#2

#1 dom flesta preparat innehåller inga bakterier alls och det fans någon/några med "hela" 6 st av alla dom miljoner som samverkar i tarmen på hästen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CelsiusT
11/25/13, 9:10 PM
#3

#2 Jo, visst. Men det är ju ändå påvisat att många hästar blir hjälpta. Och då har man visserligen bara tur, men då kan det ju ändå vara bra hjälp.

Och som sagt, det gäller ju bara vid lös mage. Hur vanligt är det egentligen att det är något problem alls?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
11/25/13, 9:30 PM
#4

#3 jag tror att det som gör hästarna friska är tiden, det vet man ju med sig själv när man är dålig i magen, det får över på några dagar helt naturligt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CelsiusT
11/26/13, 10:23 AM
#5

#4 Jo normalt sett så är det ju så ;P Men ibland så händer det ju att hästen inte rättar till sig, och då har det hjälpt mig iaf att ge preparat. Men det är ju ofta under särskilda förhållanden, tex då min häst var skadad och stod på box dygnet runt, då brakade hennes mage.

Annars, när dom blir dåliga vid tex foderbyte eller så, då går det ju över på 1-3 dagar och det är ju inget man ens hinner sätta in någon behandling på.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
11/26/13, 10:31 AM
#6

Eftersom dom inte innehåller några bakterier så är det ju humbug och mest ett sätt att få oroliga hästägare att handla.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
CelsiusT
11/26/13, 10:37 AM
#7

#6 Fast det var ju bara några stycken som inte innehåller några bakterier. Och ett "preparat" som man kan ge är ju vanlig jäst från mataffären, och det vet man ju innehåller bakterier, annars hade det varit svårt att baka på det ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
11/26/13, 10:59 AM
#8

Man ska veta att det är rätt och hästen behöver miljoner bakterier och risken om man tillsätter bakterier är att man tillsätter mer av den sort som det är för mycket av.

Sen har man allt annat hästar ”ska” äta en matsked av för att må bra,  se bara på vitlök som alla stoppade i hästarna för några år den som ger anemi i stora mängder. Jag anser att hästägare är väldigt lättlurade och betalar för mycket som inte har någon effekt mer än just att vår tro.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CelsiusT
11/26/13, 11:06 AM
#9

#8 Jo det håller jag med om. Finns mycket som hästägare luras att köpa och ge utan anledning. Men ibland kan det faktiskt vara befogat.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: