Annons:
Etikettavel-raser
Läst 4509 ggr
Cahira
2013-11-27 06:14

Vilken hästras?

Då det nu är insett och bestämt att det inte funkar med våra hästar så planerar jag inför framtiden. Och eftersom jag inte såg någon "häst ifokus" och jag bor i usa där man rider western så frågar jag här. 

Jag är rätt så grön ryttare och har blivit rätt så uppskrämd av de två vi har nu. Jag söker alltså en hästras som är överlag nybörjarvänlig och allra helst rätt så "kall i huvudet" då jag iallafall just nu blir rätt så lätt nervös pga gångna erfarenheter.

Jag är höjdrädd och väldigt liten vuxen. 160 och ca 50 kg (pendlar lite mellan 48 och 53 ungefär). Hästen får gärna vara 140 eller därunder. 

Ska enbart vara lugnt transportmedel från punkt A till punkt B då vi kollar korna under kalvningstider och liknande. Blir mycket terrängritt då jag är mer självsäker. 

Jag funderar på haflinger men erkänner att jag är verkligen inte speciellt duktig på hästraser. Hoppas någon annan här inne kan hjälpa mig. :)

Ah, och hästen måste vara någotsånär lätt att få tag på här i Minnesota eller närliggande stater.

Hjälp? Häst är så otroligt välbehövt här så jag vill verkligen få detta att funka och komma över mina rädslor. Vi har mycket mark och häst är så mycket bättre transportmedel än fyrhjulingen i sån terräng.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Lorita
2013-11-27 10:20
#1

Nu är inte ras så viktigt som kemin mellan hästen och dig.

New Forest är en ras jag gillar jättemycket och själv funderar jag på att köpa en Norssvensk men det blir tidigast nästa höst och då ett föl

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Cahira
2013-11-27 18:33
#2

Åh gillar både nordsvensk och new forest. Första gången jag satt på en häst var en nordsvensk så de ligger mig varmt om hjärtat. Vet dock inte hur lätta de är att få tag på här. Får göra lite research. :)

Vill absolut försöka hitta nån ras som är bättre storlek och bra nybörjarhäst. "Min" nuvarande häst sades vara bra nybörjarhäst men har bara varit till besvär och skrämt mig varje gång jag suttit på henne sen hon kom hit. Sen hon rullade med mig på hennes rygg har jag inte vågat sitta upp igen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

PogoPedagog
2013-11-27 20:33
#3

Min erfarejnhet av nordsvenskar är att de är otroligt viljestarka och kräver sin ryttare. Jag har iofs haft otur med de jag träffat på för de har alla varit helvilda eller totalt ouppfostrade. Så jag skulle inte våga mig på en sådan. 

Å andra sidan vet jag att de ofta används till turridning så det kanske är jag som träffat fel hästar bara.

Jag tror inte det hänger på rasen egentligen. En äldre häst är nog helt klart vad du ska ha. Gärna en som är köpt nära hemmet så tidigare ägarren kan komma och ge tips och råd i början. I princip alla hästar blir ju annorlunda en period när de just bytt hem så man får ha is i magen första halvåret och vänta ut dem.

Cahira
2013-11-27 20:50
#4

Jag är helt klart ute efter en valack denna gång då jag upplever valacker som väldigt mycket trevligare. 

La ut en tråd på haflinger iFokus och frågade om rasen där, se vad dom säger. När jag läser om haflinger så låter det som precis det vi söker. Läser på lite mer om welshar, newforest, connemara etc just nu. 

Har jag glömt nån som kan vara värd att kolla? 🤔 Hittade en som heter quarter pony, aldrig hört talas om quarterponny förr. Jag vet inte heller exakt vad dessa raser klarar av att bära heller. Om 50kg är för tungt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lorita
2013-11-27 21:46
#5

#4 50 kg är inte för tungt för någon hästras möjligen smäckra mini hästar under 110 - 125 cm 😎 20% av sin egen normalvikt ska en häst orka som inte är allt för överviktig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Cahira
2013-11-27 21:49
#6

#5 Tack! 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
CelsiusT
2013-11-28 01:49
#7

New forrest tänkte jag på direkt. Eller varför inte islandshäst? Lätta att rida för nybörjare (har såklart att göra med uppfostran och utbildning också) och är enligt min erfarenhet en sjuhelsikes häst till att valla kor (även om dom från början användes till att valla får med så fungerade kor lika bra). Tuffa små rackare som inte ger vika, men trygga att sitta på och gångarterna rör sig inte så mycket så det är lätt att sitta kvar och lära sig våga rida på. Det är ju helt klart den ras som är mest populär till turridning här i sverige, och det finns en solklar anledning - det är lätt för vem som helst att rida på dom.

Såklart finns det svårare islandshästar precis som alla raser, så det viktigaste av allt är att kemin fungerar.

Jag tänker nog lite så (med tanke på vad som hänt er) att det kanske vore bra om du började rida lektioner hos någon? Så du först kommer över din rädsla. Sedan när ni väl står och ska köpa ny häst, så försök att få tag i någon häst ni kan ta på foder/på prov en tid först. Minst en månad men gärna 3-6 månader så ni hinner prova och känna på hästarna. Se att det fungerar.

Ni ska inte gå på det här med att köpa "en nybörjarhäst" vilken som, utan du ska även våga provrida den och våga hantera den. Den ska inte ha något jobbigt i bagaget utan vara en lugn och trygg filbunke.

Vet inget om stället men gjorde en snabb googling för att se om det fanns islandshästar i området: http://www.tolthavenranch.com/

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cahira
2013-11-28 03:58
#8

Jo jag har tagit ridlektioner, rätt så många, men hästen jag rider på är typ.. ptja.. halvdöd. Hon är så uttråkad på att rida samma mönster om och om igen att hon i princip halvsover så jag lär mig inte så mycket. Visst, jag har lärt mig att jag är trygg på lugna hästar men inte mycket mer än så. 

Jovisst det finns islandshästar i närheten! Kan absolut kolla upp det. 

Är tyvärr sällan folk går med på "på prov" här. Då vi köpte Cheyenne så fick jag sitta på hästen medans hon leddes runt och hon verkade lugn och snäll och tanken var att en ridlärare skulle komma ut och lära mig rida på henne då hon var rekommenderad av just ridläraren och det hela bara föll pladask. Enda jag sett kunna rida henne är gamla ägaren som kom förbi för ett tag sen, och hon red med sporrar. Alla som ridit utan sporrar har inte kunnat kontrollera henne speciellt bra. Bara flopp alltihopa. 

Men men! Man lär så länge man lever. Har lite mer erfarenhet nu än jag hade då så tror inte jag gör samma misstag två gånger.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CelsiusT
2013-11-28 16:42
#9

#8 Kanske bättre i så fall att åka och provrida hästen flera gånger innan köp?

Och även om det inte är vanligt att ta hästen på prov en tid, så går det alltid att diskutera om det. Om du förklarar din situation, så kanske det går att förhandla till sig att prova hästen några veckor iaf. Eller kanske att få köpa på öppet köp en månad? Allt är förhandlingsbart ;P

Sen tror jag nog att islandshäst kan passa dig bra, det är ju en lugn och trygg häst, med lugnt rörelsemönster och väldigt bekväma att rida på. Små dessutom, men klarar av att bära vuxna ryttare. Hoppas du hittar någon häst som passar. Lycka till.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cahira
2013-11-28 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vi hade planerat att jag skulle få ha en häst på provtid (dom hade ont om pengar och ont om mat så genom att låna hem hästen där vi hade överflöd med gräs så jag kunde rida dagligen och dom skulle avlastas var en perfekt lösning..) och hux flux kom en annan köpare och vips var hästen borta. Hade ridit henne två gånger och saker kändes bra men pengar prioriteras alltid. :/ Hon var en welshkorsning. Jag var lite på snudd för lång men hon var stark och ruskigt rolig liten häst. 

Tack :) 

Här är en bild på mig och ponnyn. Saknar henne än ska erkännas.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lorita
2013-11-28 22:03
#11

#10 ja du är för lång en lite större häst och din ridning kommer bli roligare………..annars ser hästen trevlig ut

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Cahira
2013-11-29 00:24
#12

Just nu är jag bara glad om jag kan komma över mina rädslor. På henne var jag inte rädd för just höjden även om jag fortfarande hade rädslan att hon skulle sticka eller kasta mig eller så. Men hon var väldigt snäll med mig. :) Direkt efter jag provred henne så tog 14åringen och körde barrels med henne och jag blev otroligt imponerad över vilket litet kraftpaket den lilla ponnyn var. Men jag siktar på lite högre än henne men mindre än en quarter. 

Jag har hört att islänningar har många allergier mot typ myggbett osv, stämmer det? 

Har kollat in new forest och jag hade nog satsat på det om jag hade mer självförtroende och viljan att sporta lite mer, den kändes väldigt sportig. Så har jag kollat haflingern och connemara samt sneglat på islänningen. Är det nån fler ras jag ska lägga ögonen på? 

Kom igår fram till varför jag kände mig clueless och olärd trots massa ridlektioner. Ridläraren sätter mig på en uttråkad-till-döds häst som i princip går i sömnen i det pyttelilla ridhuset och jag får kämpa mig blodig på att få henne att röra sig, men hon gör ju inga fel eller så, så jag kan inte lära mig hantera situationer som kan dyka upp. Har kollat en hel del videos på youtube nu om hästträning, både westernstyle och NH och känner mig fortfarande vilsen även om jag börjar få lite bättre bild av vad som gick snett från dag 1 med nuvarande hästen. Gud så mycket rädslor jag hade blivit besparad om jag visste att min tränare inte var en bra tränare. Inte ens hon kunde ju kontrollera min häst, så hur skulle hon kunna lära mig att göra det?

Ursäkta, frustration bubblar upp. Men jag är fast besluten att läsa på massor nu i vinter och då jag känner mig redo i vår/sommar försöka hitta en häst som passar bra.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lorita
2013-11-29 07:25
#13

#12 jag förstår att du är frustrerad, ridning är risksport och en rolig sådan, men man måste känna att man behärskar situationen annars är det inte roligt längre bara farlig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
PogoPedagog
2013-11-29 08:28
#14

#12 Börja öva på avslappning oxå. När jag började på ridskolan senast efetr ett långt hästupphåll och många år av ridrädsla fick jag en lärare som jobbade med sådant. I början av varje lektion fick vi sucka tungt och jobba på vår avslappning och andning. Det gjorde att min rädsla plötsligt försvann konstigt nog! Jag måste ha suttit som på helspänn hela tiden innan trots att jag tyckte att jag red som vanligt:)

Cahira
2013-11-29 19:44
#15

#14 Bra förslag, tack! 

Vi ska bygga nåt ställe där jag kan rida året om, nu har vi bara fållan där det finns kalvar ungefär hälften av året och det är inte ett optimalt ställe då det är en backe mitt i allt. Är rädd att hästen ska snubbla eller halka. Tror detta kommer göra enorm skillnad i min trygghetskänsla med. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Brollan1
2013-12-03 09:35
#16

Det finns inga dåliga underla men ofta dåligt omdömme från ryttaren av vad som kan göras på underlaget, det är då det händer olyckor. Så att det finns en backe och lite stenar har liten betydelse för hästen under förutsättning att den får bestämma vad den klarar av på det "svårare"underlaget. Det finns alltid en fördelning av ansvar mellan häst och ryttare.

För att lära sig att rida utan rädsla så måste man utmana sig själv lite på gränsen av det man kan så man upplever det man gör som ridning och inte transport, åtminstone i början. Enklast är det genom att slappna av och tänka på vad man gör med kroppen hela tiden i stället för att tänka på vad man gör med hästen.

I Centrerad ridning (CR) så pratar man om "mjuka ögon" (soft eyes) vilket betyder att man inte stirrar fast sig på något utan använder alla sinnen att ta in omgivningen för att med känslan känna vad som händer. Så småningom så går det automagiskt. Ett litet knep är att blunda, då blir intrycken från andra sinnen som vi har mågdubbelt större.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Cahira
2013-12-04 01:04
#17

#16 Tack för tipsen. :) Jag har ADD så jag tar alltid in alla detaljer, intryck och allt möjligt på samma gång. Doft, ljud, detaljer, rörelser, ljus, mörker.. jag märker Allt. Vilket troligen varför jag har så lätt för att bli spänd. 

Jag kommer absolut utmana mig själv, men efter noga granskning av mig själv har jag insett att mina rädslor sitter i: höjden - alltid haft höjdskräck. Känslan av att tappa kontrollen.. och denna del bröt jag i delar. Vad är det jag tappar kontrollen för? Jo, en del är att jag inte känner mig självsäker i vad jag gör än, en annan är mitt katastroftänkande, och tredje är att jag inte litar på hästen. Så, jag ska jobba hårt från marken där jag känner mig trygg, etablera en relation från marken och då jag känner att jag känner hästen bättre kan jag sitta upp och kommer då känna mig tryggare i princip direkt. Höjden kommer jag jobba på utanför hästryggen vid sidan om medans. 

Jag har redan gjort mer framsteg med de två vi har så om hon som är intresserad av dom drar sig ur så är det okej. Jag kan garanterat jobba förbi mina problem och därmed bli stabilare och tryggare i mig själv om dom blir kvar. Men erkänner att jag skulle föredra en häst som är lite bättre i min storlek. 

Så, vi får se. Läser fortfarande på om olika raser för att veta vad jag ska hålla utkik efter och just nu väger Pony of America tyngst. En ponnyras som är känd för att vara bra som "barnens första ponny". Tänkte att om man hittar en häst som inte är för ung och inte för gammal som barnen vuxit ur eller tröttnat på så kan det bli en bra confidence builder. :)  (Och att slippa sträcka mig nånstans varje gång jag ska upp i sadeln vore extremt skönt)

Oavsett vad så känner jag mig så beslutsam nu på att komma över mina issues att jag känner mig säker på att jag kommer klara det. :) Kunskap om saker och ting har redan gjort stor skillnad för mig och jag känner mig mycket tryggare bland våra två hästar motför vad jag gjort på sistonde. Woho! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: