Annons:
Etikettavel-raser
Läst 3827 ggr
MsSofieG
11/28/13, 8:56 PM

Lämpling western och allround ras?

Hejsan jo jag har länge funderat på det här med western och vet att jag kommer prova på och möjligtvis tävla i det här en gång i framtiden. 

Men jag vill också kunna tävla distans finns det någon ras som skulle kunna utmärka sig inom både distans och western. Arab kommer ju ganska fort till hjärnan. Men vad har ni för förslag?

(Också skulle jag jätte gärna vilja veta vad ni har för hästraser hemma)

Tack på förhand!

Sofie

Annons:
Lorita
11/28/13, 10:04 PM
#1

jag har knabstrupper

Arab låter som en bra häst till det du vill gör med din häst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




MsSofieG
11/28/13, 10:10 PM
#2

#1 Ooh jag tycker knabstrupers är så fina! :D Riktigt ögongodis. 

Men härligt då har jag fått lute bekräftelse på att jag tänkt lite rätt ;)

Cahira
11/29/13, 12:30 AM
#3

De populäraste raserna här i USA är morgan, quarter och paint samt arabkorsningar. Quarters ser jag flest av men morgan ser jag rekommenderas varmt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

busigdemon
11/29/13, 9:20 AM
#4

Arab helt klart! En bred hästras som är villig att jobba och inte har svårt att "ställa om" huvudet efter olika uppgifter.

Sen är det väldigt bra priser på BRA araber numera! =)

"Din verklighet är inte Min verklighet"

MsSofieG
11/29/13, 11:59 AM
#5

#3 Morgans har jag varit intresserad av ett tag. De är ju lite ovanlig här i sverige och tycker de är så fin! :) Och sen älskar jag ju en häst med färg så paint eller någon sorts appaloosa kanske skulle funka också?

#4 Ja jag har ju haft arab förut och trots att just han var lite knäpp blev det ändå kärlek ;) Ooh ja har tittat lite på araber till salu och jisses vilka vrak priser det är nu. Bara fynda på :D

CelsiusT
12/3/13, 10:37 AM
#6

Arab är ju en ras som utmärker sig både inom western och inom distans. Så gillar man rasen så är det nog ett perfekt alternativ. Men jag upplever att det är en ras som passar en viss typ av människor, den passar inte alla. Så om man är av den typ som inte passar med en arab så är det bättre att välja en annan ras, det finns många raser som passar till båda. Tex quarter/paint är absolut raser som passar till båda (lite beroende på vilken linje/modell man väljer), men även quarter/paint upplever jag som raser som inte passar alla människor, det är ganska krävande/arbetande hästar.

Sen beror det ju helt på vad man vill hålla på med inom western. Vill man hålla på med kossor, eller är det mer reining som lockar? Eller kanske trail? Man får fundera lite på om det är funktionell western man vill pyssla med eller om det är mer show/gångartstävlingar. Vill man rida pleasure (gångartstävling) så ska man inte välja en travare utan då är det quarter eller kanske möjligtvis arab som gäller (och då av linjer som passar till det). Men ska man sortera kossor så är travare en bra ras och trivs man då bättre med en sådan än med en arab så kan det ju vara ett bättre val.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
MsSofieG
12/3/13, 1:08 PM
#7

#6 Tack för tipsen :) Nu har jag en hel del raser att titta igenom så det blir roligt att se vad som finns på marknaden. Jag vet ju inte hur jag passar med paint/quarter för det är raser jag oturligt nog inte varit runt ån i mitt liv. Men ta en häst på lån eller hyra en häst av någon av raserna är ju aldrig en omöjlighet och ger ju en chans att kunna prova ut och känna efter.

CelsiusT
12/3/13, 3:53 PM
#8

#7 Det är absolut inte fel att ta en häst till låns, åtminstone innan köp (tex foder för senare köp) så man hinner testa lite hur man passar ihop.

Medarbetare på westernridning.ifokus

MsSofieG
12/3/13, 6:56 PM
#9

#7 Jag håller med fullständigt. Synd att inte lika många hästägare är öppen för det som de var när jag var yngre men kan ju samtidigt förstå att de vill undvika folk som lånar häst utan att ha någon avsikt att köpa den.

Lorita
12/3/13, 7:06 PM
#10

#9 som hästägare skulle jag aldrig låna ut min häst på foder/lån jag har sett för många förstörda hästar komma tillbaka till sina ägare.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




MsSofieG
12/3/13, 7:26 PM
#11

#9 Det förstår jag fullständigt. Kan se hur båda sidor tänker som både vill ha prövotid och de som inte vill erbjuda det :)

CelsiusT
12/4/13, 4:00 PM
#12

Jag tror också att många vill kunna köpa en ny häst, och då vill man ju ha pengarna direkt och inte vänta några månader. Som för min del, jag har två hästar, har inte möjlighet att låna ut den ena på foder för då skulle jag ju inte ha sällskap till min andra. Och jag tror att det blir vanligare och vanligare att man har bara två hästar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: