Annons:
Etiketttävling
Läst 2127 ggr
RomDoll07
12/4/13, 8:09 PM

En lite udda fråga

Hej!

För några månader sedan var jag och tittade på en westerntävling för första gången och okunnig som jag är när det gäller westerntävlingar lade jag märkte till en sak som jag blev lite fundersam över:

När ekipagen väntade på prisutdelning och hästarna stod helt stilla var det några ryttare som då och då rörde skänklarna ut och in från hästens sidor upprepade gånger. Ryttarna i fråga var mycket kunniga westernryttare och westerntränare och trots att jag tittade noga kunde jag inte se att hästarna gjorde några som helst ansatser att flytta på sig när ryttarna började röra skänklarna, utan jag uppfattade det som att dom gjorde så för att påminna hästen att stå still eller nått sånt. Det tycker jag dock verkar väldigt motsägande, för inom western vill man ju att hästen ska göra det man ber den om ända tills man säger nått annat, så jag undrar därför om nån vet varför dom egentligen gjorde så?

Annons:
Cahira
12/5/13, 12:55 AM
#1

De flyttade inte bakänden?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

RomDoll07
12/5/13, 2:42 AM
#2

Nej, dom flyttande inte hästarna på något sätt, hästarna stod helt still. Det är därför jag är så förvirrad :P

Lorita
12/5/13, 6:44 AM
#3

det kan vara för att hålla hästen "vaken"

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CelsiusT
12/8/13, 3:33 PM
#4

Kan vara för att hålla hästen vaken, eller för att hästen blev ofokuserad och börjar kika på publiken/flaggor/musik osv. Om då hästen börjar fundera över sådana saker och man inte "korrigerar" så har man snart en häst som spookar, eller går iväg. Då är det många som lyfter handen några centimeter och pingar lite med skänkeln, inte lägger på den utan bara gungar lite med den för att kommunicera, då sänker hästen huvudet och slappnar av. Då kommer hästen på att 'ja just det, ryttaren sitter på och har kontroll och jag ska bara stå här'. 

Westernryttare känner av sina hästar. Man behöver inte vänta tills hästen tar 2-3 steg iväg innan man påminner hästen om att stå still. Man känner ofta av det låångt innan hästen börjar flytta på benen, och då är det effektivare att påminna innan hästen trampat iväg.

Men det kan också vara för att göra hästen uppmärksam, för om den står och sover så ser den inte snygg och allert ut. Likväl kan en häst som står och slappnar av bli svår att flytta och då kan man be om uppmärksamhet från hästen genom att pinga med skänkeln.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
12/8/13, 3:37 PM
#5

Du har helt rätt att man som westernryttare vill att hästen ska göra det man bett den om tills dess att man bor om något annat. Men det är fortfarande djur, inga maskiner. Dom kan få syn på en flagga eller något annat. På tävling är dessutom en väldigt svår situation för ryttaren är nervös och det är massa publik och andra hästar osv. Så om vissa ryttare måste påminna sina hästar om att stå stilla lite fler gånger än man normalt sett hade gjort så är det egentligen inte så värst konstigt, det kan dessutom röra sig om unga hästar eller hästar som inte är så vana vid tävlingsbanorna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

RomDoll07
12/8/13, 4:05 PM
#6

Ja, det måste stämma som ni säger, jag antog att det var något sånt men jag var inte helt säker. Tack för hjälpen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: