Annons:
Etikettutrustning
Läst 1905 ggr
RomDoll07
8/9/15, 4:04 PM

Sadelpaddar, material osv

Hej!

Jag kan inte jättemycket om sadelpaddar/filtar men har försökt läsa på lite eftersom jag plötsligt blev ägare av en westernsadel. Vad jag har förstått är ull ett väldigt bra material men när man läser om olika paddar står det att en del är gjorda av ull, andra av ullfilt eller merinoull och en del har lammull på undersidan. Är detta olika material och vad är i så fall skillnaden mellan dem, eller är det bara olika namn på ett och samma material?

Sen undrar jag också om vanliga raka sadelpaddar (alltså sånna som inte är konturskurna) verkligen kan forma sig efter hästens rygg på ett bra sätt? Formar de sig efter hästen efter att man använt dem ett tag eller förblir de raka? Sadelfiltar tycker jag också verkar svåra att få att ligga bra på hästens rygg, blir de bättre efter en tids användande?

Annons:
VildaVittra
8/9/15, 4:14 PM
#1

Alla är gjorda av ull. Merino är en fårras med väldigt mjuk ull, lammullen är mjukare än den från de vuxna djuren av samma ras. Ju mjukare ull, desto mindre stickigt och desto dyrare är den. Men ullen från vuxna djur är mer slitstark, så till en sadelfilt skulle jag satsa på en slitstark "stickig" sådan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

RomDoll07
8/9/15, 6:05 PM
#2

Tack så mycket, då vet jag lite bättre :)

Lorita
8/10/15, 6:15 PM
#3

Jag håller på att samla ull från mina egna får för att göra en egen sadelpadd 😃

Eftersom jag använder ullen till annat också kommer det ta lite tid.  Den kommer forma sig efter hästens form

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




RomDoll07
8/12/15, 2:14 PM
#4

Häftigt att göra sin egen, det är nog inte många som har det! :)

Lorita
8/12/15, 5:09 PM
#5

Jag tror inte det heller och det kommer gå åt väldigt mycket ull

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




RomDoll07
8/12/15, 11:12 PM
#6

Ja, det lär det nog göra men du har ju i alla fall material hemma 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: